Ofte stilte spørsmål

Når burde jeg starte med kjøretimer?

Du burde begynne å øvelseskjøre så fort du har fylt 16 år og tatt trafikalt grunnkurs. Jo tidligere du starter, jo billigere vil førerkortet bli. Det kan være lurt å ta en kjøretime ganske tidlig slik at læreren kan sende deg hjem og trene på forskjellige ting. Ønsker foreldre/ledsagere å sitte på under en kjøretime så er det veldig lurt med tanke på videre kjøring hjemme. Vi ønsker et godt samarbeid med hjemmet/ledsager.

Hvor mange kjøretimer trenger man?

Det er veldig vanskelig å svare på akkurat hvor mange timer man trenger. Jo tidligere du startet og hvor mye du kjører hjemme har veldig mye å si. Kjører du mye hjemme så kan antallet kjøretimer på en trafikkskole minke.

Hvor lang tid tar det å få lappen?

Hvor lang tid det tar å få førerkort avhenger av ferdigheter og hvor mye man har kjørt hjemme, og hvor mye man får kjørt hjemme underveis. Det anbefales å starte så tidlig som mulig å kjøre. Det kan være lurt å ta en time på trafikkskolen så tidlig som mulig, slik at du kan få med deg tips å øve på hjemme.

Når bør jeg ta teoriprøven?

Teoriprøven kan tidligst tas hos vegvesenet når man er 17,5 år. Under det trafikale grunnkurset vil du få noe innføring i de ulike skilttypene og annen teori. Det anbefales å trene på de ulike skiltene og annen teori så raskt som mulig. Merk at dersom du ikke får bestått førerprøven innen 3 år etter at du tok teoriprøven, må en ny teoriprøve avlegges hos Statens Vegvesen.

Har dere teorikurs?

Pr. dagsdato tilbyr vi dessverre ingen teorikurs. Teorien er et selvstudie du kan lese på i teoribøker man kan kjøpe, ellers anbefaler vi teoritentamen.no. Her inne kan man kjøpe kurs og teoriprøver man kan teste seg på. Statens Vegvesen har også en quiz med 10 spørsmål med svaralternativer. Statens Vegvesens Quiz kan du finne her.

Lag hjemmeside for din bedrift med AFFY